Boendeinformation
-
Du söker bostad via fliken "Sök bostad" högst upp i panelen. Köhanteringen sköts via Husförmannen och raderas efter 6 månader. Husförmannen informerar Öresunds Fastighetsservice om tillsättning som därefter tar över kontakten med kontrakt och nyckeröverlämning.
NYCKELUTLÄMNING
Inflyttning sker normalt den första vardagen i månaden. Är den 1:a på en helgdag så sker inflyttning första helgfria vardagen därefter. Öresund kontaktar dig som inflyttande hyresgäst datum och tid för när din nyckelkvittering sker.
På det angivna datumet och klockslaget hänvisas du till Tornavägen 3C, 223 63 Lund på fastighetsexpeditionen, som ligger på markplan till vänster innanför entrén, för att möta upp Öresunds Fastighetsservice.
Du skall medtaga giltig legitimation. Nyckelkvittering är personlig och kan endast göras av hyresgäst som står med på kontraktet. Du kommer att behöva legitimera dig.
Vi kommer tillsammans med dig ha en syn av lägenheten och de gemensamma utrymmena.
Efter att du har kvitterat ut dina nycklar är det fritt fram för dig att flytta in.
Angående parkering av flyttbil är det vanliga parkeringsregler som gäller i området, är du osäker kan du fråga Öresunds Fastighetsservice om detta.
HEMFÖRSÄKRNING
Oavsett om du hyr korridorrum, kollektivrum eller lägenhet ska du teckna egen hemförsäkring. Helsingkrona nations försäkring täcker inte skador på dina egna tillhörigheter. Det är du som kontraktsinnehavare som är ansvarig och ersättningsskyldig om det uppstår skada i bostaden genom ditt vållande, eller genom vårdslöshet från någon som tillhör ditt hushåll eller besöker dig (gäller även om du har tillstånd att hyra ut i andrahand). I samband med nyckelutlämning skall du visa upp försäkringsbrevet alt annat dokument där det framgår att du har tecknat hemförsäkring.
Tänk på att din hemförsäkring skall börja gälla på den dagen du kvitterar ut dina nycklar! Ibland är det inte samma dag som står på ditt kontrakt.
Några exempel på försäkringar går att finna på https://hemförsäkringstudent.nu/
PARKERING
I området tillämpas parkeringsregler enligt skyltning. Det finns inga besöksparkeringar tillhörande studentboendet.
SNABBT BREDBAND
För att du ska kunna komma igång med bredband, tv och telefoni behöver du en nätverkskabel eller en router. Bredbandsleverantör är Ownit.
När du bor på korridor/ kollektiv får du, precis som alla våra hyresgäster, ett snabbt bredband på upp till 100 Mbit/s i din lägenhet. Bredbandet ingår i hyran på Huset och Villan, i Tornet tillkommer det en kostnad på 100 kr/mån och du behöver inga tilläggstjänster. Fram med datorn, koppla in ethernetkabeln så är det klart! Skulle det av någon anledning inte fungera så kontakta Ownit.
-
UPPSÄGNING
Hyresgästens uppsägning ska ske skriftligen. Se under Blanketter för uppsägningsblanketten. Uppsägningstiden är tre (3) månader, räknat från närmsta kommande månadsskifte. Ifylld och undertecknad uppsägning skickas till Kensulting. Du säger upp hyresavtalet via blanketten "Uppsägningsblankett". Den hittar du högst upp i panelen bland Blanketter.
Information i samband med uppsägning:
1) Eventuellt hyresavtal för p-plats eller förråd sägs uppsamtidigt som ditt bostadshyresavtal.
2) Brandvarnare monterad av förvaltar ska lämnas kvar vid avflyttning.
3) Under uppsägningstiden är du skyldig att visa din lägenhet. Helsingkrona erbjuder lägenheten till ny hyresgäst, som får ditt telefonnummer för att avtala om lämplig tid för visning.
BESIKTNING
När din uppsägning av hyreskontraktet har kommit in till förvaltaren och har blivit registrerad kommer du att bli kontaktad av Öresunds Fastighetsservice.
Förvaltaren kontaktar dig för besiktning av lägenheten, i god tid före avflyttning.
Det sker i två steg:
Förbesiktning (sker kort efter det att du skickat din uppsägning).
Städbesiktning (din sista dag i lägenheten).
Samtliga nycklar och taggar lämnas tillbaka till Öresunds Fastighetsservice på avflyttningsdagen som är samma dag som städbesiktningen. Bostaden ska då vara tom på personliga möbler och fullständigt städad.
Lägenhet/rum och eventuellt förråd skall vara tömda och utan anmärkning.
När nycklarna har lämnats tillbaka till Öresunds Fastighetsservice, tar vi inget ansvar för eventuella kvarlämnade inventarier.
Uppsägningstiden kan inte förkortas, utan uppsägningen träder alltid i kraft den siste i en månad. Detta innebär att om du ska flytta från din bostad t.ex. den siste maj, måste du säga upp ditt hyresavtal senast 28 februari då du har tre månaders uppsägningstid.
Observera att du som kontraktsinnehavare måste vara med vid besiktningen för att diskutera eventuella skador/undermålig städning.
NYCKLAR
Förlust av cylindrar, nycklar och taggar debiteras alltid kontraktsinnehavaren till fullo. Prislista hittar du högst upp i panelen bland Blanketter.
Samtliga nycklar och taggar lämnas tillbaka till Öresunds Fastighetsservice på avflyttningsdagen som är samma dag som städbesiktningen. Har du tappat bort nycklar skall du kontakta Öresunds Fastighetsservice
STÄDNING
Du hittar vår checklista för hur städningen högst upp i panelen bland Blanketter.
-
Hyresgäst har inte rätt att utan Helsingkronas skriftliga tillstånd överlåta hyresrätten eller upplåta bostaden i andrahand.
Ordinarie hyresgäst svarar själv vid all utlåning eller andrahandsuthyrning för lägenhetens inventarier och hyresinbetalningar för densamma.
Du ansöker om andrahandsuthyrning via blanketten "Andrahandsupplåtelse" som du hittar i panelen högst upp på denna sidan.
Tillfällig uthyrning och utlåning på grund av studier på annan ort får ske under högst 12 månader vid uppvisande av studieintyg. Dock får den sammanlagda tiden för andrahandsuthyrning ej överstiga 12 månader under ordinarie kontraktsinnehavares totala kontraktstid.
Vid andrahandsuthyrning krävs Helsingkronas skriftliga medgivande. Om utlåning eller uthyrning sker utan Helsingkronas medgivande skall utlåningen eller uthyrningen omedelbart bringas att upphöra.
Tillstånd till andrahandsuthyrning beviljas endast under förutsättning att hyresgäst med förstahandskontrakt ämnar fortsätta sina studier i Lund efter periodens utgång. Person som lånar eller hyr en lägenhet i andrahand skall ha högskolestudier som sin huvudsakliga sysselsättning och vara medlem i Helsingkrona Nation.
Hyresgästen äger endast rätt att hyra ut i andrahand om han eller hon bott på nationen i mer än 6 månader.
Hyresgäst äger ej rätt att efter avflyttning hyra ut rummet till annan.
Hyresgästen blir aviserad sin hyresavi, ej andrahandshyresgästen.
Andrahandshyresgästen ges inte förtur till bostaden vid uppsägning.
Blanketten skickas till [email protected] Tänk på att skicka med underlag för studieintyg/antagningsbesked och medlemskap.
-
För medboende beviljas endast boende som är medlem i nationen samt blir eller är medlemmar i Helsingkrona nation. Anmäl din medboende för registrering hos Kensulting. Skicka med studieintyg/antagningsbesked samt medlemskap på medboende.
Uppsägningstiden för medboende är även tre månader.
-
Önskar du hyra parkering eller förråd skall du höra av dig till Kensulting. Kölistan går helt efter tid i kö.
Årshyran för parkeringsplats uppgår för närvarande till 2400 kr.
Årshyran för förrådsplats uppgår för närvarande till 660 kr.
Uppsägningstiden är 3 månader för både parkeringen och förråd.
-
Hyresavierna finns tillgängliga till dig på din hyresvärd https://www.dinhyresvard.se/.
Möjlighet till autogiro- eller e-faktura för betalning av hyresavierna erbjuds också via kundwebben.
För frågor om dina avier kan du mejla [email protected]
-
KORRIDORFÖRMÄN (KFM)
Korridorförman utses normalt av hyresgästerna på varje korridor i Huset. Korridorförmannen svarar för gemensamma inköp till korridoren, anmälan av fel i korridorens gemensamma utrymmen samt ordningen på korridoren. De har även en regelbunden kontakt med Husförmannen.
KOLLEKTIVFÖRMÄN (KFM)
Kollektivförman utses normalt av hyresgästerna på varje storlägenhet. Kollektivförmannen svarar för gemensamma inköp till kollektivet, anmälan av fel i kollektivets gemensamma utrymmen samt ordningen på kollektivet. De har även en regelbunden kontakt med Husförmannen.
VÅNINGSFÖRMÄN
Våningsförmän i Tornet utses av husförman. Våningsförman svarar för ordningen på respektive våningsplan i trapphuset i Tornet. Vad gäller ordningen i gemensamma utrymmen som disponeras av hyresgästerna i Tornet ska hyresgästerna och våningsförmännen vända sig till Riksbyggen. De har även en regelbunden kontakt med Husförmannen.
Hyresgäst skall följa de anvisningar som KFM och VFM meddelar. Dessas uppdrag är också att gå ut med informationen till alla korridorer, kollektiv samt våningar som Husförmannen eller förvaltare meddelar.
-
Hyresgästen ansvarar för förlorade nycklar och taggar och är skyldig att ersätta kostnaden för utbyte av lås föranledd av förlusten. Det är inte tillåtet att på egen hand skaffa extra nyckel. Vid frågor om extra nycklar, passérkort eller taggar – vänd er till förvaltaren.
Jouröppning mellan 16.00 till 07.00 tillkommer en jouravgift. Om du som boende tappar bort dina nycklar eller låser dig ute står du för kostnaden själv.
-
Du bokar nationens gemensam lokaler via Aptus
För nyinflyttade är lösenordet samma som användarnamnet. Därefter kan ni gå in och ändra till ett eget lösenord.
Huset:
Alägenhetnummer - AXXXX
t.ex. A1003
Alösenord - AXXXX
t.ex. A1003
Tornet:
Hlägenhetnummer - HXXXX
t.ex. H1003
Hlösenord - HXXXX
t.ex. H1003
Villan:
Vlägenhetnummer - VXXXX
t.ex. V1003
Vlösenord - VXXXX
t.ex. V1003
Kan ni inte logga in kontakta förvaltaren.
-
Hyresgästen ska hålla sig informerad om och följa Helsingkronagårdens allmänna och särskilda ordningsregler samt de allmänna och särskilda villkoren i hyresavtalet. Detta är viktigt för att vi ska kunna upprätthålla en god boendestandard och en trivsam boendemiljö för alla hyresgäster. Information erhålles på Helsingkronagårdens hemsida. Följ de aktuella förändringarna för fastigheten så att du som hyresgäst hela tiden vet vad som händer. Klicka på "Aktuellt" högst upp i panelen.
SÄRSKILDA ORDNINGSREGLER
Särskilda ordningsregler gäller för korridorernas samt kollektivens kök, vardagsrum och andra gemensamma utrymmen. KFM har information om sådana regler. Särskilda ordningsregler gäller för olika gemensamma utrymmen såsom tvättstuga, motionsrum, bastu, pluggrum, sociala utrymmen samt takterasser. Dessa ordningsregler anslås i respektive lokal och på hemsida. Särskilda regler gäller för sophantering, hyresgästförråd, cykelparkering och p-platser för bilar och andra motorfordon. Sådana regler framgår bl a av avtal om användning av förråd respektive p-plats.
ALLMÄNNA BOKNINGSBARA UTRYMMEN
Det är enbart de boende som får boka de allmänna utrymmena. Detta görs via Aptus. Du som bokar är ansvarig för lokalen och sköter du inte reglerna riskerar du att få hyresvarning samt förlora privilegiet att använda lokalerna. Notera även att du är skyldig att under tiden du bokat även städa undan i lokalen så det såg lika rent och prydligt ut som när du kom. Är det ej städat när du kom så tar du bild på detta och mailar till husförman innan du börjar använda lokalen. Helsingkronagården kan vid behov i efterhand kontrollera vem som har bokat lokalen och därmed faktura för eventuella skador eller nedskräpningar.
Du kan som boende max boka upp till två pass åt gången på de allmänna utrymmena. Om du inte låser upp med din tagg inom 15 minuter från den bokade tiden så kommer ditt pass strykas och andra kan boka istället. Notera att om du har bokat två pass i följd så måste du också låsa upp inom en kvart från att den andra bokningen börjar gälla. Rutgers pass är två timmar långa. Bunkern, Hildurs, Bastun samt takterassen på HB Söders pass är fyra timmar långa.
Bunkern (nya källarlokalen):
Lokalens ändamål är att förse boende med en lokal för att kunna ha egna middagar och träffar. Lokalen är utrustad med ljusrigg, enstaka ljusinstallationer samt portabla bord och stolar. Inget ljudsystem finns i lokalen. En mindre scen finns i ena delen.
På söndag-torsdag får man enbart boka lokalen fram till klockan 22.00 på kvällen. Därefter ska musiken tystna och man ska påbörja städning av lokalen.
På fredag-lördag får man boka lokalen och vistas där fram till klockan 02.00. Därefter ska musiken tystna och man ska påbörja städning av lokalen.
Personen som bokar lokalen är ansvarig och måste befinna sig i lokalen under evenemanget.
Skulle något gå sönder kommer man bli fakturerad för detta, det gäller även om man inte städar efter sig. Notera att andra kan ha bokat lokalen tidigt morgonen efter.
Vissa föreningar/ sektioner är förbjudna att boka lokalen då de tidigare inte skött sig. Är du osäker om det är en av dina föreningar så kontakta gärna husförman för att dubbelkolla.
Skulle man inte respektera dessa regler så kan väktare komma och avlägsna er från platsen och ni blir debiterade för detta.
Insikten:
En av Helsingkronas studielokaler som ej är bokningsbar och kan användas dygnet runt. Det är inte tillåtet att ha andra tillställningar i lokalen. I vissa fall kan nationen behöva använda lokalen för sina interna evenemang, i dessa fall skyltas detta om innan på lokalens dörr.
Bastun:
Lokalens ändamål är att förse boende med bastu och loungeavdelning. Lokalen rymmer max 10 personer och det finns tillgång till högtalare, toa samt duschar. Personen som bokar lokalen är ansvarig och måste befinna sig i lokalen under evenemanget.
Skulle något gå sönder kommer man bli fakturerad för detta, det gäller även om man inte städar efter sig. Notera att andra kan ha bokat lokalen tidigt morgonen efter.
Vissa föreningar/ sektioner är förbjudna att boka lokalen då de tidigare inte skött sig. Är du osäker om det är en av dina föreningar så kontakta gärna husförman för att dubbelkolla.
Skulle man inte respektera dessa regler så kan väktare komma och avlägsna er från platsen och ni blir debiterade för detta.
Takterasser:
Gamla huset:
Takterassen på gamla huset rymmer max 15 personer, den är inte bokningsbar och det är inte tillåtet att ha högljudda tillställningar efter kl 00. Man är ansvarig för att städa undan efter sig. Denna takterassen kan vid särskilda tillfällen (t.ex. under siste april helgen) vara låst eller komma att låsas om regler inte efterföljs. Notera att det, för allas säkerhet, är absolut förbjudet att vistas på övriga taket och detta leder till hyresvarning.
Tornet:
Takterassen på tornet rymmer cirka 20 personer. Den är inte bokningsbar, det finns en kikare för att kolla ut över den skånska landsbygden, det finns inga sittplatser och det är inte tillåtet att ha högljudda tillställningar. Man är ansvarig för att städa undan efter sig. Denna takterassen kan vid särskilda tillfällen (t.ex. under siste april helgen) vara låst eller komma att låsas om regler inte efterföljs.
Villan:
Takterassen på Villan rymmer max 60 personer, och är öppen vardagar mellan klockan 06:00-23:00 och helger mellan klockan 06:00-02:00. Terassen rymmer ett visst antal sittplatser och möjlighet att rulla ut ett soltak. Notera att det inte är tillåtet att ha högljudda tillställningar efter kl 22 på vardagar och 00 på helger. Man är ansvarig för att städa undan efter sig. Denna takterassen kan vid särskilda tillfällen (t.ex. under siste april helgen) vara låst eller komma att låsas om regler inte efterföljs. Notera att det, för allas säkerhet, är absolut förbjudet att vistas på övriga taket och detta leder till hyresvarning. Personen som öppnar lokalen är ansvarig och måste befinna sig i lokalen under evenemanget.
Skulle något gå sönder kommer man bli fakturerad för detta, det gäller även om man inte städar efter sig. Notera att andra kan ha bokat lokalen tidigt morgonen efter.
Vissa föreningar/ sektioner är förbjudna att boka lokalen då de tidigare inte skött sig. Är du osäker om det är en av dina föreningar så kontakta gärna husförman för att dubbelkolla.
Skulle man inte respektera dessa regler så kan väktare komma och avlägsna er från platsen och ni blir debiterade för detta.
CYKLAR, BILAR OCH ANDRA FORDON
Cyklar får endast ställas i cykelställ. Cyklar får inte ställas på något annat ställe på Helsingkronagårdens tomt. Cyklar och andra fordon får inte tas in i i något av husen och får inte tas in eller förvaras i egna rummet, lägenheten (samt balkong), i korridorer, kollektiv eller i övriga gemensamma utrymmen. Bilar och andra motorfordon får bara parkeras på hyresgästens förhyrda parkeringsplats.
STÖRNING
Hyresgästen förbinder sig att inte störa övriga hyresgäster t ex genom att spela hög musik eller att vara högljudd eller störande på annat sätt.
Utomhusevenemang:
Alla dagar ska musik tysta senast kl. 00 och då ska man påbörja städning av området samt sedan avlägsna sig från platsen. Städar man inte efter sig kommer man att bli fakturerad för det.
Gemensamma och enskilda utrymmen:
På söndag-torsdag får musik endast spelas fram tills klockan 23:00 på kvällen. Därefter ska musik stängas av. På fredag-lördag får musik spelas fram tills klockan 04:00. Därefter ska en rimlig ljudnivå hållas. Det är viktigt att alltid respektera era medboende, tänk på att t.ex. basgångar oftast är mer märkbara och spela därför inte musik med för hög bas utav respekt för andra.
Jourutryckning bekostas av den hyresgäst som stör.
ÅVERKAN
Det är inte tillåtet att installera eller montera extra utrustning såsom rullgardiner, persienner, stänger eller tavellister, spegelväggar, heltäckningsmattor, diskmaskin, tvättmaskin, el-element, kyl eller frys i sitt rum eller i övriga gemensamma delar av lägenheten/rum. Sådan extra utrustning som övertas från tidigare hyresgäst, underhålls, repareras eller bytes ej av Riksbyggen, oberoende av om de installerats med eller utan tillstånd. Särskilda tavellister finns monterade i alla rum och lägenheter.
TOBAKSRÖKNING
Tobaksrökning är förbjuden inomhus i Huset och Tornet. Detta gäller både i korridorsrum och lägenheter och i samtliga gemensamma utrymmen såsom vardagsrum, kök, korridorer, trapphus, hissar etc. Detta förbud gäller också vid in- och utpassering till byggnaderna. Förbudet gäller i övrigt också i omedelbar anslutning till Helsingkronas byggnader om rökningen kan anses störande.
HUSDJUR
Husdjur får inte finnas i bostaden. Undantag från detta förbud medges för kortare besök. För boende på korridorsrum samt kollektiv kräver dock detta undantag godkännande från övriga hyresgäster.
UTRYMNINGS- OCH BRANDSKYDDSBESTÄMMELSER
Hyresgäst får inte placera cyklar, möbler eller andra saker i korridorer, gemensamma utrymmen eller trapphus. Hyresgäst får inte utlösa brandlarm eller på annat sätt otillbörligt medverka till att brandlarm utlöses utan godtagbar anledning. Helsingkronagården kan ta ut straffavgift vid sådant obehörigt beteende. Hyresgäst ska följa varje anvisning som lämnats av Helsingkrona eller myndighet avseende utrymning och brandskydd och särskilt iaktta förbud att placera eller förvara saker i korridorer, gemensamma utrymmen eller trapphus som kan hindra framkomlighet vid utrymning eller bekämpning av brand.
ANSVAR FÖR GÄSTER
Hyresgäst är skyldig att upplysa sina gäster om de ordningsregler som gäller för boende och ansvarar för sina gästers agerande såsom om hyresgästen själv agerat.
HYRESGÄSTENS ANSVAR OCH FÖRSÄKRING
Hyresgäst är skyldig att teckna hemförsäkring för täckande av de eventuella anspråk på ersättning för skada som hyresvärden kan rikta mot hyresgästen.
REPARATIONER OCH ANDRA ÅTGÄRDER I HYRESGÄSTENS BOSTAD
Helsingkronagården har fastställt särskilda regler angående när och hur hyresvärdsrepresentanter eller entreprenörer ska få besöka hyresgästens bostad för reparationer eller andra underhållsåtgärder. Helsingkronagården är som hyresvärd skyldig att tillämpa de begränsningar som framgår av Hyreslagen (JB 12 kap) vad gäller hyresvärdens rätt att oanmält besöka bostaden.
Jouröppning
Jouröppning mellan 16.00 till 06.00 och helger tillkommer en jouravgift på 2750:- + timdebitering + kostnad för eventuell låssmed. Om du som boende tappar bort dina nycklar eller låser dig ute står du för kostnaden.
-
Skall anmälas till Öresunds Fastighetsservice, detta gäller hela fastigheten likväl ditt eget boende.
Du kan felanmäla via telefon hos kundtjänst 010-206 90 10 och välja alternativet ”Felanmälan” i menyvalet. Telefontid är helgfri måndag – fredag klockan 8.00-9.00
Eller göra en felanmälan på hemsidan via denna länk.
ALLA ÖVRIGA FRÅGOR
För övriga frågor som inte rör felanmälningar, drift och underhåll, kan du vända dig till Öresunds Fastighetsservices mail under kontakter.
Det kan vara frågor gällande nycklar eller ut-och inflytt.